فهرست بستن

طرح بروشور اربعین جنبش مردمی احیاء زکات

طرح بروشور اربعین جنبش مردمی احیاء زکات

طرح بروشور اربعین جنبش مردمی احیاء زکات

بسم الله الرحمن الرحیم

1. اقتصاد صلواتی در راهپیمایی باشکوه اربعین!
حقیقتاً پدیده‌ی الهی و معنویِ راهپیمایی اربعین حسینی، بی‌سابقه و غیرقابل توصیف است. جامعه‌ای که خدمت به زوار اباعبدالله را خوشبختی خود قلمداد می‌کند و از اطعام بی‌چشمداشت گرفته تا مجموعه ارائه خدمات متنوع، همه و همه برای این است که رضایت سیدالشهداء را جلب نماید. این حرکت و رفتارِ جمعی، مقوله «اقتصادِ صلواتی» را عینیت می‌بخشد. در این نوع از اقتصاد هر کسی هر آن چه را که در زندگی خود اندوخته و توان ارائه به دیگری را دارا است ( مال، تخصص خدمت و حرفه و …) به مدت معین در کسب رضای خداوند به دیگری می‌بخشد و در ازای آن مزدی مطالبه نمی‌کند. آنچه به عنوان نمونه در اربعین به وقوع می پیوندد تنها گوشه ای از نمایش اقتصادصلواتی است. به این مراسم بزرگ خوب نگاه کنید در یک بازه زمانی کوتاه، چطور میلیون‌ها نفر در شهر کوچکی همانند نجف و کربلا حاضر می‌شوند اما دغدغه‌ای برای تأمین معاش خود ندارند؟ آیا نمی‌توان همین مدل موفق و کارآمد را به عنوان سنگ بنای اقتصاداسلامی قرار بدهیم و معیشت جامعه را اینچنین اداره کنیم؟ به نظر می‌رسد نباید از کنار بعضی از اتفاقات پیرامون، ساده عبور نماییم. در مقام مقایسه این الگوی موفق با الگوی معیشت غرب؛ باور عمومی در اقتصاد مدرن مطابق قاعده‌ی «برابر هر چه پول بدهی، آش می‌خوری» شکل گرفته است. بر این اساس، زندگی و حیات بدون پول، امری خنده‌آور و غیرقابل باور می نماید. امّا ایستگاه‌های صلواتی، نمونه تجربه شده اقتصاد برکت‌مبنای پول‌زدا است که اثر بخشی بالایی نیز به همراه دارد، بیانگر این مهم است که می توان نقش پول را در جامعه به حداقل ممکن رساند. بله، هیچ هم بعید نیست روزگاری برسد که معیشت کل جهان با اقتصادصلواتی اداره شود.

2. افول سرمایه داری، ظهور اسلام در عرصه های اجتماعی
دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی می‌کند در حال فروپاشی است. نجات معیشت مردم در گروی پیاده سازی اسلام است و نه نسخه های پوسیده سرمایه داری! تنها مسیر پیشرفت، اعتماد و اتکا به راه حل های خداست. رسالت حضرت اباعبدالله‌الحسین، چیزی جز احیاء و اقامه دین نبود. دینی که طبق فرمایش امام صادق(علیه السلام) سه سنگ زیر بنا دارد و عبارت است از: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از این‌ها بدون دیگری درست نمی‌شود.(کافی، ط الاسلامیه، ج 2، ص 18، ح 4 ) محبت به حسین ما را دور هم جمع کرده است. وقتی می‌توانیم عشق و محبتمان را اثبات کنیم که راه آنها(ائمه‌هدی) را ادامه دهیم. جامعه ای که زکاتش مثل نماز، همگانی نیست مسلماً جامعه مقبول امام عصر(عجل الله) نخواهد بود.

3. زکات؛ راه حل ممتاز اسلام
با توجه به استعمالات واژه زکات در قرآن، هر گونه انفاق مالی برای جلب رضایت خداوند، در زمره زکات می‌گنجد و اربعین گوشه‌ای از کارایی فوق العاده الگوی «زکات» را نشان داده که همین مقدار هم خردمندان جهان را متحیر ساخته است. درنظر داشته باشیم که «جنبه‌ی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظام‌ساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعه‌ی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد می‌داند، مدیون می‌داند ، طلبکار نمی‌داند، خود را بدهکار جامعه‌ی اسلامی می‌داند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیل‌الله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظام‌ساز است.»(۹۴/۱/۱ امام خامنه ای) ناگفته نماند اسلام در طهارت و نماز و روزه خلاصه نمی‌شود.؛ در حقیقت اسلام برنامه جامع و کاملی است برای زندگی دنیا که علاوه بر ساحت فردی، ساحت اجتماعی را پوشش می‌دهد. به عنوان نمونه، آیه شریفه «خذ من اموالهم صدقه»، نشان می دهد که سه مقوله خمس، فطریه و زکات ظاهری در اصل پشتوانه مالی حکومت اسلامی به شمار می‌روند تا حاکمیت بتواند با اخذ و تخصیص آن ها، جامعه را اداره کند. اگر این موارد احیاء شوند، قطعاً به کارکردهای شایسته زکات در زندگی خواهیم رسید و جامعه به رشد و شکوفایی دست خواهد یافت. پس بیایید در مورد ساختار منابع مالی حکومتی هم تجدیدنظر کنیم و سازوکار عادلانه و ممتاز اسلامی را جایگزین سیستم متدوال غربی نماییم.

4. لقمه حرام، سر مبارک امام جامعه را به نیزه برد!
در مدت کوتاهی پس از تشکیل شهر کوفه، «فساد مالی» آن چنان بالا گرفت که لقمه‌های حرام شکم‌های عموم مردم شهر را پر کرد. حضرت اباعبدالله الحسین، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمی‌شناختند. ایشان در صحرای کربلا به سپاه عمرسعد فرمود: «چرا ساکت نمی‌شوید! تا حرفم را بشنوید؟ شکم هایتان از حرام پر شده است!» نیاید آن روزی که شکم‌های ما به خاطر منع زکات از حرام پر شود. بنابراین لازم است، نسبت به پرداخت واجبات مالی یا عبارتی حقوق الهی در اموالمان حساسیت بیشتری به خرج بدهیم.

طرح بروشور اربعین جنبش مردمی احیاء زکات جهت چاپ